Alla inlägg under maj 2012

Av Hanna - 29 maj 2012 14:42


...och tillbaka i vardagen. Mannen var ledig igår eftersom han jobbade i fredags så nu är det en kortvecka bara innan det är helg igen. 2 dagar kvar med fsk/jobb och sen 3-dagarsledigt. Känns helt ok !


Dagarna hos mamma blev bra, det är så skönt att komma bort från sitt eget emellanåt. Det blir liksom dubbelt upp med bra eftersom man sedan faktiskt längtar hem oxå. Morsdagen firades med jordgubbsfrukost hos mamma och lite paket. Jag hade flaxen att få en blåtandshandsfree (av man & barn) och dessutom en burk havrekakor som momma & Lilla E bakat. Styrde kosan hemåt Ö-sund igen och när vi kör upp på vår infart möts jag av nästa överraskning - ett litet utemöblemang till kaffedäcket ! Min käre sambo skämmer bort mig.....gulle !! Grillade även ute hos svärpäronen på sön eftermiddag, gott och trevligt som vanligt. Alla "barna" var med och då är vi rätt många.....fullt ös !


Igår var vi iväg och "lånade" lite sand till sandlådan. Hade fått nys om ett sandtag ute i skogen, så vi åkte dit och skottade släpvagnen full. Hade lovat grannen en laddning oxå, så nu har både vi och de sandlådor till barnen som går att leka i.....de har stått monterade ett tag men inte varit fyllda....men nu så ! Hoppas att markägaren kan förlåta oss......och alla andra som varit dit och snattat sand....av spåren att döma var vi inte de första....


Har äntligen hittat en vaxduk som jag ska klä skrivbordet med. Det blev ett köp på ICA Maxi till slut. En turkos med vita prickar. Turkos, petrol & alla varianter av knallgrönt/lime-färgat är mina addictions just nu i färgväg. Prickar får mig på fall i mönsterväg.... 


Lars Kepler har fått mig på fall när det gäller läsning. FATTAR INTE VARFÖR JAG INTE BÖRJAT LÄSA HONOM FÖRUT !?!?!?!? Har precis påbörjat Hypnotisören.....läser varje minut jag får tillfälle. De två följande böckerna står i bokhyllan och väntar.....de kommer inte få vänta länge. Jag gillar !!!!


Nu ska jag ge den lille mat och den större ett mellis. Själv ska jag försöka äta nåt oxå och hoppas att det inte retar magen..... Har mått lite tjyvens sen igår kväll, min stressmage har återvänt till mitt stora förtret....hade planerat en långprommis med god vän idag, men vågade mig inte iväg....känner mig slö och fortfarande ostabil i kistan. Fick så vansinnigt ont i magen igår efter middagen (som var jättegod och en helt ny rätt här hemma - Flygande Jakob på kassler) och så brukar min mage reagera när den inte är i balans - den spårar ur efter maten och jag mår skit (ha ha ha) i några timmar. Blir till att gå på Proviva-kur igen och dra ner på kaffet.....


Ha en bra dag vänner medan vi väntar på att sommaren ska göra entré på riktigt och för att stanna.... // H

Av Hanna - 25 maj 2012 09:18


...i sånt tempo att jag inte orkar blogga så mkt nu för tiden. Känns som vi trampar vatten, man stretar på och jobbar med nåt mest hela tiden men det känns inte som vi kommer nåt framåt !? Visserligen har vi dränerat på baksidan där altanen ska vara, samt mellan garaget och huset....det är ju en del jobb med att gräva diken, lägga slang, duk och sedan kärra dit en massa grus och fylla igen....så NÅT händer ju iaf...har ju gjort en massa mer oxå men jag kommer liksom inte på VAD !? Dagarna bara går och allt bara flyter ihop.


Tror att den här familjen behöver semester...vila från garagebygge och allt annat vi pysslar med. Bara vara och må lite gott. Funderar på en tripp till Orsa Björnpark i år igen....var ju där för 3 år sen....det är ju lagom långt och Lilla E som var liten då skulle säkert uppskatta att få komma dit nu när han är lite större och dessutom väldigt intresserad av djur (kanske mest av deras spår ?).


Jag har iaf tagit med mig barnen och åkt hem till mamma för ett par dagars minisemester. Bryta lunken hemma. Mannen måste jobba idag (får byta sin lediga fre mot kommande måndag mest troligt) och så ska han iväg med jobbet ikväll/natt på fest....så då passade vi på att dra en repa eftersom han ändå inte kommer vara hemma så mkt. Han är som vanligt en klippa och jobbade på bra med grundmålningen av garaget igår kväll när vi hade åkt. En sann hjälte med galet mkt energi. Vem vet, han kanske har fått MIN energi....för den verkar vara borta !?

 

Ska ta och röja undan lite prylar, morgonens race har skapat ett visst kaos..... Ha det gott ! // H

Av Hanna - 17 maj 2012 16:57


Sitter nu vid "mitt" nya skrivbord. En 293 cm lång vägghängd skiva som än så länge är naturellt träig....men den ska antingen kläs med vaxduk eller målas/lackas så att den blir lite mindre sträv och framförallt för att den ska bli mer tålig. Har varit runt i hela stan och letat vaxduk, men har inte hittat nån som känns passa. Antingen är det för mycket mönster på dem, fel färger eller så har de bara varit fula. Så det återstår att lösa... (Säljer de vaxduk som metervara på ICA Maxi tro ? Där har jag inte kollat.....) Sen ska det upp en hylla ovanför så man kan få upp lite mer grejor och så ska det ordnas med lite lådor/förvaring för papper o.dyl Känns iaf mkt bra att det är på G - äntligen !!!


Vi har haft en slö dag, lång morgon i sängen och det var mysigt. Sen fick vi besök och då ballade Lilla E ur ur och betedde sig som jag vet inte vad och det knäcker mig.... Jag gruvar för att få besök och det är inte kul att åka nånstans med honom. Han skriker och lever om så man blir helt svettig. Därav mitt förra inlägg.....


Nu ropar min käre karl att maten är klar. Bäst man går och sätter sig till bords. Ugnspannkaka med sylt och grädde tror jag det blir....ingen fläskpannkaka tyvärr....jag gillar det bättre....men men...jag klagar inte. Maten står på bordet och det är lyxigt nog !!


Ha en bra kväll. Vi ska leta fram begravningskläder och så vidare.....så vi är redo tills i morgon.... Inte så kul men nödvändigt. // H

Av Hanna - 17 maj 2012 13:38


Precis så illa är det. Jag blir tokig. Semester från vardagslivet nu tack !! Annars brinner det nog i huvet på mig. Egentligen borde jag vara pigg och glad idag - barnen sov superbra i natt. Men detta skrikande och stojjande håller på att driva mig till vansinne. Det är ju så att man gruvar för att få besök för då drar det igång och blir ännu värre..... GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH !! // H

Av Hanna - 14 maj 2012 11:07


...ett inglasat uterum...


Nåt sånt här kanske...

 

Det skulle vara så härligt. Men det hinner/orkar/har vi inte råd med i år skulle jag tro. Fokus ligger på att få klart garaget och stora altanen på baksidan. Dessutom har vi en del målning kvar... Vi ska nog vara glada om vi kommer så långt som till helt färdigmålat, klart garage och altan..... Livet tar ju tid oxå. Man ska ju hinna må lite gott och ta hand om varandra. Tiden går men projekten består, man behöver ju inte oroa sig för att bli göralös iaf....


Än så länge är det lugnt, inga utbrott och vi pysslar på här hemma. Den lille sover i vagnen ute i blåsvädret, men det stör honom inte som det verkar - har sovit i 2 timmar nu. Skönt, för vi har hunnit med en del inne. Både lek & nytta.


Nu lite kaffe och ladda för att han vaknar och vill ha mat ! Tjohej ! // H

Av Hanna - 14 maj 2012 08:16


...man är ju inte gjord av fantasi direkt. Kollade in mitt första veckomatsedelsinlägg. I stort sett identisk med mitt senaste. Pannkaka, soppa, blodpudding och varma mackor. Det var ju visserligen i augusti jag skrev det....men ändå !


Till mitt "försvar" så kan jag säga att varma mackor äter vi sällan så det måste vara galet tajmat att det blev dublett där och de andra rätterna som blev lika är familjens vardagsfavoriter (mannen och grabbens) så......Soppan är väl mest mitt val, det gillar jag.


 Vi får hoppas att man inte blir vad man äter.....för fy vad tråkiga vi skulle bli då !?   



Av Hanna - 14 maj 2012 07:25


Jaha, då var det måndag igen. Helgerna flyger förbi.


Fredagen spenderades i Sundsvall, på Birsta rättare sagt. Bauhaus, Birsta City och Ikea hann vi med. Fick med oss en klätterställning med rutschkana, en sandlåda, lite bäbispresenter, en juniorstol, ben till mitt långa skrivbord och lite annat småplock hem. Tyvärr ingen förvaring till vardagsrummet (hade tänkt oss antingen ett hyllsystem eller nån form av väggskåp) eftersom vi drabbades av beslutsångest. Jag fick inte till att köpa några kläder till mig själv heller, kände mig för fet helt enkelt.   


Lör & Sön blev hemmadagar, sånär som på ett besök i Hara för genomgång av gammelmommans lägenhet. Var även iväg igår och handlade på ICA Maxi - mannen tog en vagn med barnen i och jag fick gå i lugn och ro. Lyxigt att handla ostört !!


I natt har jag sovit dåligt. Avslutade helgen med ett mindre krig och det sätter sina spår. Det började med att vi fixade middag & dukade fint. Grillade älg-entrêcote, halloumi & grönsaker och till det hade vi grönsallad och vitlöksbearnaise. Kände oss mkt nöjda när vi satte oss till bords. Då kastar Lilla E en del av sina grillade grönsaker på golvet och säger att det är äckligt. *suck* Men ok, M förklarar att det inte är OK att göra så, att det räcker att säga att man inte vill ha. Då börjar den lille att vråla rakt ut varpå han får som alternativ att sluta skrika/kasta mat eller att gå från bordet. M är lite barsk i tonen, men inte alls jättearg. Den lille fortsätter vråla och slamra med besticken....så då tar pappan helt sonika med honom till rummet och säger att han kan komma ut därifrån när han är mindre arg och kan sitta vid bordet. Fortfarande lugn och behärskad, trots att han bara får skrik och vrål tillbaka - vi vet fortfarande inte vad som är fel egentligen - antagligen bara trött och hungrig. Sedan brakar det lös.....han river ur sängkläderna, slänger ut leksaker och river halva rummet som det känns. Som avslutning river han ner en stor blomkruka så det blir blomjord överallt samt att krukan går sönder. Sedan slänger han sig på golvet och bara stortjuter. Han gråter så mkt att han nästan kräks, måste vara otroligt mkt känslor som han upplever en sån här gång. Vi blir ju givetvis arga över att han förstör saker men mest gör det ont i hjärtat att han blir så arg och ledsen......så otroligt jobbigt för oss alla. Det är svårt att återge en sån här händelse, men det känns så konstigt att han reagerade så starkt/högljutt/våldsamt för en sån enkel grej, det var ju inte fråga om något skrik från vår sida..... Jaja....det är väl den där mentala växtvärken bland annat som gör sig påmind... Jobbigt är det iaf.


Nu ska jag ta och röja upp i sovrummet, den minste har vaknat så nu ska rullgardinerna upp, sängen bäddas och dammsugaren tas fram för fy f**n vad det är dammigt där inne. Blä. Sen ska jag förbereda middagen, blir sparrisgratäng idag. Egentligen är det en köttfärsgratäng med pasta i grunden som vi toppar med sparris och tomater bara...Har förresten veckomatsedel klar för denna vecka oxå ! Känns som det var ett tag sen....


Mån - Sparrisgratäng

Tis - Blodpudding

Ons - Soppa

Tors - Pannkaka

Fre - Varma mackor á la fredagsmys


Inte rafflande alls och säkert mkt lik den/de matsedlar jag bloggat om förut. Men men, det är iaf skönt att ha en plan !


Ha en bra dag ! Här regnar det och lekparksplanerna är skjutna på framtiden då leksällskapet är febrigt.....så vi blir bara hemma. Håll tummarna att vi inte behöver se mer av Lilla E's dåliga humör....// H

Av Hanna - 10 maj 2012 09:45


....med vad den här mamman behöver men ack så gott ! Köpte dem häromdagen och är rädd för att jag tycker lite för mkt om dem för att det ska vara bra....he he...så nu har jag bjudit vänner och familj på dem så att paketet skulle ta slut....säkrast så !


GALET GOTT !!



Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Bloggar jag läser....

Tidigare år

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen


Skapa flashcards