Alla inlägg den 11 december 2012

Av Hanna - 11 december 2012 12:00


Jag efterlyser tips, idéer & recept på följande grejor...


  • Knäck
  • Kola (gärna chokladvarianten)
  • Glögg
  • Sillröra

Jag vet att man kan googla och recepta.nu osv osv....Men jag gillar när recepten är beprövade och om det kan följa med lite tips & trix om hur man lyckas bäst. Det är alltid roligt med recept som är lite utvecklade och till-piffade.....

Av Hanna - 11 december 2012 11:45


Igår gjorde vi alltså en lista över vad vi ska ha för mat på julbordet. Den blev längre än jag hade tänkt/trott. Men sen när jag tänkte på att vi inte äter allt på julaftons eftermiddag så kändes det lite "bättre". Lutfisk äter vi dagen innan och sill/ägg/lax äter vi till jullunch. Sen resten blir det julbord av. Det är säkert många som gör så, och det är ju så gott att sprida ut det lite. Blev även en liten lista med sånt som vi ska tillaga/förbereda själva, den skrev vi in i almanackan så vi ska komma ihåg att göra grejorna i tid.


Vad lagar ni till själva på julbordet ? Vi kokar sötost & kalvsylta (fast i år fick vi syltan av svärmor) och så brukar vi göra våra egna köttbullar. Revbenen kokar & ugnssteker mannen på sitt eget sätt och de brukar bli sjukt goda. Risgrynsgröt som vi både har till frukost och till Ris a'la Malta ska vi koka till helgen. Knäck och/eller kola ska oxå kokas nån kväll här.... Resten köper vi, typ prinskorv, rödbetssallad, nån sillburk och så är vi bekväma & köper färdigkokt skinka som vi griljerar själva. De senaste åren har vi haft turen att få såna delikatesslådor i present med goda korvar, rökt kött, lax osv i....så det har slutat med att vårt julbord blivit gigantiskt iaf. Jag blir mätt bara jag tänker på det.


Viktigast för mig - för att det ska kännas som JUL - är skinka, sötost, revben med rödbetssallad, svärmors tunnbröd & så lite glögg till kvällen. Det räcker långt för mig. Fick jag välja skulle vi kanske inte ha så många rätter, men min käre sambo är mer än förtjust i julmat så då blir det lite mer. Men vi har som sagt skippat en del rätter, samt skurit ner markant på volymerna. Målet är att man inte ska ha mer mat än att den tar slut till annandan !! Sånt som man kan frysa och äta som vanligt mat sen (köttbullar exv) är ju bara bra om man gör mkt av. Men sånt som bara åker in & ut ur kylen hela helgen.....det lessnar man ju på och det känns inte fräscht att ha mängder av det. Iaf inte när man är en familj på 4 där det bara är en person som äter av allt.... :)


Jag önskar & hoppas att jag snart kan få till att koka min egen glögg. Det skulle vara kul att testa. I år blir det nog inte, men kanske nästa !? Pepparkaksbak är inte en nödvändighet för mig längre, förr kändes det viktigt men nu vill jag bara hoppa över det. Lilla E fick vara med farmor & baka peppisar förra helgen, så han är nöjd iaf. Saffransbullar med vanilj tänkte jag försöka sno ihop inom kort - så att jag har nåt att bjuda på nästa fredag om inte annat. De blev en succé ifjol, verkligen jättegoda bullar !! I frysen ligger degrullar (bondkakor & kolakakor) & bara väntar på att bli uppskurna & gräddade. Är riktigt nöjd med dem, så smidigt och lyxigt att på bara några minuter (utan kladd & stök) kunna bjuda på nygräddade kakor till kaffet. Man kan ju baka en plåt samtidigt som man kokar kaffe om man får oväntat besök !


Nu så har ni fått ta del av mina tankar & planer kring julmaten. Jahopp.... :) // H

Av Hanna - 11 december 2012 10:45


Min stora pojke kom smygandes imorse, han ville att vi skulle ta med oss täckena och mysa i storsoffan & kolla Bompa. Väl där säger han att han vill vara ledig idag, att han är trött. Vi kollade på adventskalendern, fikade frukost och tog det lugnt medan den mindre sov vidare. Rätt så skönt att vi blev hemma idag, det är ju bara -23 grader ute !! Brrrr....


Den minste sov till 9.30 - inte så konstigt eftersom han var vaken igår mellan 20.45 - 00.30 ungefär. Han sov från 19.30 tills han vaknade då.... Nu sover han igen !! Hann bara vara uppe i drygt en timme, äta gröt och sitta på pottan samt leka lite. Sen var det dags igen. Snacka om att han är ur fas med sitt sovande. Det är ju dessutom omöjligt att både hålla honom vaken & behålla sitt förstånd när han blir sådär omöjligt trött som han bara smällde till och blev nu. Kanske är det nåt på gång som gör att han är så där....eller så håller han bara på att vända HELT på dygnet.


Oh, igår gjorde vi en julförberedelseplan. Den kommer i ett senare inlägg. Nu kaffe och renbäddning av säng. Hej !! // H



Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Bloggar jag läser....

Tidigare år

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards