Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Nära ögat...

Av Hanna - 13 december 2012 09:23


...att luciafirandet i den här familjen blev mindre lyckat. Till att börja med hade pepparkaksdräkten som Lilla E haft i 2 år nu blivit för liten för att dra utanpå overallen, de lussar ju utomhus. Det är en superfin dress i plysch med en urgullig basker till i strl 110/116 så han använder den ofta inomhus numera som myskläder.... Men till fsk-lussetåget skulle den ju inte funka då. Har tänkt fixa det länge, hade bestämt oss för en tomte-rock som är lätt att dra utanpå ytterkläderna. Såklart har den inte blivit inköpt.... Men så såg vi i Rusta's annonsblad att de hade tomtekläder för 99kr. Perfekt ! Mannen drog dit på lunchen igår och shoppade en, vi hade telefonkontakt och stämde av storleken bland annat. När han kommer hem och Lilla E ska få prova den blir det inte som vi tänkt oss. Kartongen innehåller en tomteklänning. Jättesöt visserligen - men INTE vad sonen tänkt sig. Han tjurar ihop totalt. Jag ser ju direkt på förpackningen att det är en tjej på framsidan och att dressen inuti har små bollar på magen.... Mannen fattar ingenting. "Det står ju tomtedräkt på framsidan". Ja säger jag....men det står även "innehåller klänning & luva". *SUCK* Vi skulle ju ändå ut och handla mat, så vi åkte iväg. Meeeen.....det var slut på tomtedräkter till barn.... Tillbaks på ruta ett. Jag gick in på Coop för att handla mat, och de hade ju en massa utstyrslar....men de var så dyra !? Det slutade med att jag köpte ett set för vuxna. Jacka, byxa, luva & bälte för 99kr. Ärmarna fick vikas upp & vips hade vår lille tomtenisse en långrock ! Bra så.


Imorse skulle far & son kliva upp tillsammans, äta frukost och gå till fsk för lussetåg. Jag & Mini E skulle stanna hemma och få lite sovmorgon, det kändes inte så lockande att släpa med den minste för att först sitta ute i vagnen i kylan och sen knöka in oss på avdelningen för fika. 07.15 skulle barnen vara på plats, ombytta och klara. 07.30 skulle lussetåget gå. 06.55 vaknar jag och inser att alla i hela huset sover som grisar. Shit. Väcka mannen, väcka Lilla E och få i honom frukost och på med kläder samt tomtestass. Allt gick bra förutom att han för en liten stund verkade vilja ha ännu en ledig dag... "Jag vill inte till dagis och jag vill INTE vara tomte". Men när pappan lockade med snowracerskjuts så vek han ner sig..... 07.14 avgick snowracern härifrån - det såg så roligt ut med rocken som fladdrade och gympapåsen med reservkläder som tomten hade slängt över axeln. Pappan sprang och de var framme typ 07.16 Tur vi har nära !! Mkt nära.


Så gick det till när vi nästan fipplade bort årets lussetåg....2 ggr.... Inte för att jag skyller på min sambo men....jag känner mig ganska oskyldig...hi hi hi hi....


Lussandet gick bra och fikat oxå. Det blev en lite längre dag på fsk för grabben idag eftersom han vanligtvis kommer dit till kl 9.00 men kanske kommer han gå hem lite tidigare - det beror på hur lång tid hans utv-samtal tar. Jag ska dit kl 13.00 för det. Sen tar jag med honom hem och då är det mest troligt jullov för hans del !! Egentligen får han ju gå en vecka till, men eftersom jag ska till Åre med jobbet tis-ons till veckan och barnen då ska vara med farmor & farfar så kan det bli tidigt lov för honom. Hade jag inte åkt bort, utan varit hemma som vanligt hade jag nog oxå haft honom hemma, både för att minska risken för att vi ska bli sjuka i jul och för att få krama ur det sista ur min ledighet. Nog för att jag ofta tycker att det är skitjobbigt att vara hemma, men jag kommer att sakna det oxå. Grymt mkt.


Idag softar jag alltså med Mini E bara. Tänkte dra ett varv med dammsugaren och även ta fram dammtrasan. Vattna blommor måste jag göra oxå. Städa kylskåpet....osv osv.... Oh shit. Jag har inte tid att stå här & dricka kaffe.... :)


Ha en fin dag !! // H



 
 
Ingen bild

Morgan

13 december 2012 22:33

Hihi, var tvungen att småskratta lite till eran tomtekläder/lussehistoria ;) Men det gick ju bra ändå tillslut :)

 
Ingen bild

Erika

14 december 2012 11:59

Ha ha ha! X D Tack Hanna för att du bjöd på denna historia. Den gjorde min dag! "Men det står ju tomtedräkt..." Priceless! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna - 16 oktober 2017 20:14

Jaha...   Det har gått ett år sedan jag bloggade sist. Mkt har hänt. Min utbildning är inne på sista terminen, stora grabben går i 3an, den lille gör sista förskoleåret innan han också går upp och blir skolbarn. Mannen jobbar och tränar, jagar äl...

Av Hanna - 3 oktober 2016 15:51

        Och VAB. Den lille har sån hemsk hosta på nätter och förmiddagar så det blir inte mkt sovet och det tar lång tid för honom att komma igång med dagen. Imorgon hoppas jag att vi kan ta oss iväg för det är aningens frustrerande att gå he...

Av Hanna - 26 september 2016 20:06

          Termin 2 är igång och förutom ett par pluggveckor hemma har jag hunnit avverka 2 veckor på min praktikplats. Är på psykiatrin och jag lär mig massor. Rätt så slitigt men ändå roligt. En trevlig arbetsplats och det finns massor att...

Av Hanna - 12 juli 2016 16:16


   

Av Hanna - 8 juli 2016 18:27

  ...Fru Berg ! Otroligt lycklig dessutom !   Bröllopet blev verkligen bra. Vädret, gästerna, lokalen, maten, underhållningen. ALLT stämde och blev helt otroligt bra. Vi kunde verkligen inte önska oss mer. Alla vänner som ställde upp och hjälpt...

Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Bloggar jag läser....

Tidigare år

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards